Assalamualaikum
and good day to everyone. Harini watashi nak kongsi sikit la pengalaman
interview as CSP ni atau lebih dikenali sebagai inbound service. Generally,
this job is to assist customer to solve their problem regarding product,
billing or technical issue. Bergantung la pada jenis company or project yang
korang join. Kalau watashi, interview CSP ni untuk satu company internet
provider la dan sekarang ni da bertukar kepada telco. Base location CSP ni
dekan Taman Tun Dr Ismail (TTDI). Satu hari watashi dipanggil interview untuk
jawatan CSP ni.
Watashi
sampai lewat masa interview ni. SETENGAH JAM LEWAAAATTT!!!! Tapi takpela..watashi
da roger awal-awal yang watashi akan lewat..
Sampai
je kat sana, agen kat situ bawak watashi pergi tempat temuduga di Plaza VADS.
Dekat sini boleh dikatakan memang kerja inbound la mostly. Setiap tingkat ada
macam-macam project untuk jawatan ni.
Firstly,
watashi kene tunggu dalam satu bilik ni. Ramai la jugak yang datang interview. Ada
dua jawatan yang mai interview waktu ni. Satu CSP dan satu lagi untuk Live
Chat.
Mula-mula
kene isi borang. Biasala tu kan. Lepas tu ada ujian MCQ sikit. General question,
grammar or mathematics. Yang bestnye sume jawapan uh agen yang tolong jawapkan.
So, tak payah nak susah-susah la jawab soalan MCQ tu.
Next,
ada typing test. Yang ni kite sendiri la yang kene buat. Nak tengok kelajuan
typing kita berapa sebab jawatan ni setiap satu call at least kene ada satu
report. Nak jadi CSP yang bagus, habis je satu call, report pon kene siap
sekali. Siapa yang keje as CSP ni memang kene multitask. Kene laju.
Tambah-tambah bila call queue, lagi kene bertambah-tambah laju. So, minimum
typing speed untuk keje ni dalam 35wpm. Lagi banyak lagi bagus la. Untuk test
ni watashi lepas dengan 40wpm. Siapa yang lepas test ni baru boleh proceed ke
next session. Ada 3 attempts. Kalau tiga-tiga tak lepas, kene go back and
practice then come again la.
Tunggu beberapa
jam,barula dowang panggil untuk interview face to face.
Interview
secara grouping and ada 2 orang interviewers / panels. Masa tu adala dalam 6-7
orang kot interview sekali.
Antara
soalan yang ditanya sewaktu temuduga CSP ( waktu ni interview in English) :
- Introduce yourself
- What do you know about this company? And what about the product they sell?
- Do you think this product is good?
- How about your transportation? Are you convenience to come here if you live far away?
- Why do you choose this job?
- Why do you quit your last job?
Ada lagi
yang dowang tanya tapi watashi tak berapa ingat la pulok. Dah habis semua, maka
tamatlah sudah sesi temuduga kami. Nak dijadikan citer, Alhamdulillah watashi
dapat job ni. Esoknya terus ada training pukul 8am. Dari Cheras nak ke TTDI
sakit gak la nak hadap jem. 2 jam gak la nak hadap pon. Watashi keje 6 bulan je
sampai habis contract. Pastu berhenti. Kuang3. Tapi pengalaman memang best la.
Antara
perkara yang kita boleh belajar dari job ni, ikot pengalaman watashi la kan:
- · How to handle your customer
- · How to control your emotion
- · Improve your typing skill
- · Improve your communication skill
- · Improve your multitasking skill
- · Learn about new system
- · Learn about how to solve technical issue with your internet or device
- · How to solve or assist customer problem
- · How to probe customer issue
- · Improve your listening skill
Banyak
lagi sebenarnya yang boleh kita belajar. Senang citer, sume job mesti ada
learning process nyer and banyak ilmu yang boleh kita ambil. Jadi, apa-apa pun,
buat something kena bersungguh-sungguh, dan yang penting Lillahi Ta’ala.
Setiap
usaha tu tiada yang sia-sia kan.
Okeyh,
sekian sahaja untuk harini. Thank for reading guys.
Salam nak tanya blh explain x pasal sale apprentice program tm sbb sy dpt iv ni utk mggu dpn?
ReplyDeleteit is good and very meaningful for me
ReplyDelete